Metody oceny pracowników

Przygotowując się do tworzenia systemu ocen pracowniczych należy zastanowić się nad wyborem metody oceniania. W tym artykule zobaczymy jak szeroki wybór mamy, a w kolejnych wpisach przybliżę poszczególne metody oceny i zapoznam Was z ich charakterystyką.

Wyróżnia się dwie podstawowe grupy metod oceniania: metody relatywne i absolutne. Główna różnica polega na tym, że metody relatywne polegają na porównywaniu wyników pomiędzy pracownikami. Natomiast w przypadku metod absolutnych porównywane są wyniki pracy z określonymi standardami.

Relatywne metody oceniania:
  • ranking,
  • metoda porównywania parami,
  • technika rozkładu normalnego.
Absolutne metody oceniania:
  • ocena opisowa,
  • metoda wydarzeń krytycznych,
  • metoda testowa,
  • ilościowe standardy pracy,
  • skale kwalifikacyjne (w tym behawioralne, ważone),
  • zarządzanie przez cele,
  • ocena 360 stopni,
  • Assessment Center.

Każda metoda ma swoje zalety i wady. Wybór techniki oceniania zależy od specyfiki firmy, liczby pracowników, użyteczności danej metody dla konkretnej organizacji, a także gotowości do zastosowania i wdrożenia określonych rozwiązań oraz metod.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.